Nyhet: 2018-11-30
Hur kan elever och lärare i särskolan arbeta med jämlikhet och lära sig mer om hur de globala målen för hållbar utveckling berör dem? Mål 10.2 handlar om att alla människor, oavsett ålder, kön, funktionsnedsättning, ras, etnicitet ursprung, religion, eller ekonomisk eller annan ställning blir inkluderade i det sociala, ekonomiska och politiska livet. Detta delmål stod i fokus för Henåns skola på Orust som i veckan besökte GMV för att lära sig mer om forskning och de globala målen.
Åtta väl förberedda elever och fyra lärare togs emot av Eddi Omrcen, hållbarhetsstrateg på Göteborgs universitet, som presenterade de globala målen för hållbar utveckling och berättade om deras betydelse. De fick också lyssna på exempel på hur GMV, forskarna och universiteten arbetar med de globala målen. Eleverna fick i sin tur berätta vad de lärt sig om mål 10 om minskad ojämlikhet och att de särskilt arbetat med delmål 10.2 och fått insikt i att de genom sitt arbete är en del av något riktigt stort och världsomspännande! I workshopen fördjupade de sig även i mål 4 om god utbildning för alla och mål 17 om partnerskap.
Ett par av lärarna hade tidigare deltagit i den lärarfortbildning om globala målen som GMV gör tillsammans med Den globala skolan, Universeum och Världskulturmuseet. De var med på fortbildningen om just mål 10 om minskad ojämlikhet och lyssnade på Nils Björling från Chalmers och Arne Bigsten från Göteborgs universitet
- Forskarföreläsningarna tydliggjorde kopplingen mellan elevernas arbete med globala målen och arbetet som forskare och professorer gör - en riktig wow-känsla, berättar en av lärarna.
Elever och lärare blev avslutningsvis utsedda till stolta "SDG-ambassadörer" med uppdrag att prata om de globala målen med politiker på Orust, med den lokala banken och med deras egen rektor. Henåns särskola har också initierat en egen Musikhjälp för att samla in pengar och skänka till den stora Musikhjälpen som i år går till barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning på temat “allas rätt att funka olika”.
Artikeln publicerades först på: www.gmv.gu.se
[2023-09-04]
[2023-08-17]
[2023-06-22]
[2023-06-14]
[2023-06-02]