Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Aktuellt

Här hittar du information om aktuella utlysningar och evenemang inom centrets verksamhetsområde.

Nyheter

  • Göteborgs universitet i Almedalen: Så möter vi globala samhällsutmaningar

    [2017-06-28] Utsläpp från läkemedelsfabriker, möjligheten att arbeta långt fram i livet, bästa vägen till ett framgångsrikt klimatarbete, ny kemikalieskatt på elektronik, hållbar marin matproduktion och hållbart återbruk av möbler och inredningar. Under Almedalsveckan presenterar vi i år forskning som bedrivs för att möta globala samhällsutmaningar. Och för dig som inte är i Almedalen - följ seminarierna på webben.

  • Samarbete kring ensamkommande flyktingbarn banar väg för nya grepp i välfärden

    [2017-06-22] I Göteborg finns Sveriges största IOP, idéburet-offentligt partnerskap, som har lett till ett framgångsrikt samarbete kring ensamkommande flyktingbarn. Det unika initiativet ¿ där nio idéburna organisationer samverkar med Göteborgs Stad ¿ kan bana väg för en ny riktning i svensk välfärd, visar ett forskningsprojekt lett av Chalmers.

  • Pant på matlådan och fokus på hållbarhet i nytt kafé

    [2017-06-21] Chalmers konferens och restaurangers nybyggda tillskott av kaféer heter Smak och ligger i det nyrenoverade samhällsbyggnadshuset. Namnet förkortar och sammanfattar det koncept som efterfrågats av både studenter och anställda: Samhällsbyggnad ¿ Miljö ¿ Arkitektur ¿ Kafé.

  • Cool innovation för livsmedelsbutiker

    [2017-06-20] Kylar och frysar står för nästan 50% av den totala energiförbrukningen I livsmedelsbutiker. Start-upen ChillServices, sprungen ur Chalmers och Climate-KIC, vill förändra denna siffra genom att spara resurser med en enkel men effektiv anordning som lätt implementeras i befintlig kylutrustning. Forskarna bakom start-upen är övertygade att 30 till 40% energiförbättring finns inom räckhåll.

  • Ny forskning: Evenemang kan förändra beteenden

    [2017-06-20] Sommaren i Sverige är fylld av musikfestivaler och andra publika evenemang. Många stöds av kommuner och andra offentliga aktörer, vanligen utifrån ekonomiska termer och varumärkesargument. Men evenemang kan också användas för att påverka beteenden som är värdefulla för både individ och samhälle. - Det finns anledning att tänka om när det gäller vilken typ av evenemang man prioriterar, säger forskaren Henrik Jutbring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Fler nyheter

Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2012-12-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?